Katarina Despotović / Catherine Thorn “Den Urbana Fronten” (2015)

“Den Urbana Fronten”, djelo fotografkinje Katarine Despotović i Catherine Thorn, jedne od najvažnijih švedskih urbanih teoretičara, predstavlja dubok, bogat i odlično analitički posložen dokument džentrifikacije industrijskog dijela Geteborga (Hisingena) u kome se stare jeftine zgrade, tj čitavi djelovi grada, pretvoreni u skupe zgrade za dobrostojeće pripadnike srednje ili više klase, koji se doseljavaju umesto originalnog stanovništva, koje sebi ne može da priušti povećanje dažbina i troškova života. Forma socijalnog čišćenja, u ovom slučaju prikazana je kroz planiranu i smišljenu eksploataciju urbanog prostora i promjenu njenog socijalnog i kulturološkog identetiteta. Ulica koja djeli dženetrifikovani dio grada sa još uvijek prisutnim industrijskim djelom predstavlja upravo tu granicu koju su autorke temeljno opisale i analizirale u svojoj knjizi, dokumentjući proces promjena posebno izražene kroz snažne fotografije Katarine Despotović (Larson), jedne od najznačajnihih švedskih fotografkinja poznate i po svom fotografskom angažmanu na prostoru Srbije tokom devedesetih godina prošlog vijeka. Sama knjiga je izazvala ozbiljne reakcije javnosti i predstavlja jedno od epohalnih djela savremene švedske dokumentarne fotografije. Možda nije za direktno poređenje, ali recimo da bi se proces stvaranja Beograda na vodi mogao porediti sa ovom pričom, ali samo na dosta grublji, balkanski način u kome red i slovo zakona kao i urbanističko promišljanje ne idu jedno s drugim…

Book by Catharina Thörn and Katarina Despotovic about the gentrification process in former industrial areas in Gothenburg. Catharina Thörn, senior lecturer at the University of Gothenburg, is one of Sweden’s foremost urban theorist and researchers. Her work often concerns gentrification, a process of uneven economic development in an area that displaces the original inhabitants for more affluent residents. Katarina Despotovic is a photographer and cultural theroist, also active at the University of Gothenburg. Den Urbana Fronten (The Urban Frontline) documents the ongoing process of gentrification in Gothenburg’s Kvillebäcken. Powerful stories of displacement and discrimination are delivered with clarity and urgency using the heavier weights of Founders Grotesk along with an aggressive workhorse in Sectra. Despotovic’s photography is often framed with reversed layouts, pronouncing chapters and sections.