Intervju : Mitar Mitrović – Sve mi boje lepo stoje, uzdahnu Beograd

Razgovarala: Mira Vujović

Spot za pesmu Beograd spava, težak glas Nikole Vranjkovića, Block out. Njegov beli grad kroz crno bele kadrove , sivog raspoloženja. Nešto drugačija vizura, fotografa Mitra Mitrovića koji nam baca pod nos prljav veš Beograda, samo klikne na obojeni program, oboji ga, da ga lakše svarimo pod pritiskom inače teške svakodnevice.

Boja ovih da nije, ne bi bilo…

Pa valjda bi istina bila skrivenija onda. Mislim da boje dosta toga govore. Da nije boja možda bi ukazivalo na 19.vek a ovakve boje kao da dočaravaju ovaj 21.vek. Mislim da se na mojim fotografijama vidi da je to danas, a ne neko drugo vreme.

Znači da će za deset godina na tvojim fotografijama biti neke druge boje ?

Pa da, moguće, svet se menja, nove tehnologije koje će verovatno uticati na izgled svega.

Koje je boje osmeh Beogradjana, a koje njihova krv?

Osmeh je valjda svih boja. Opet ja ne gledam boje na taj način, da odredjena boja može da nešto predstavlja. Možda u odredjenom trenutku al generalno više me privlači odnos nekih boja nego one pojedinačno i njihove asocijacije na nešto. Npr čudno mi je kad neko upotrebi termin “ ružna boja”, za mene to ne postoji, ja ne znam kako to izgleda uopšte.Kao što mi ni mrak nije ružan i strašan pa tako mi ni crna boja nije ružna.

Šta je ružičasto u Beogradu, a ko je zavijen u crno?

Pa meni je baš to crno pozitivno i samim tim lepo, često svečano,na primer Tamna je noć. Želim da uhvatim čoveka koji je na svom mestu, u svom vremenu, u odredjenom ambijentu,u njegovom prirodnom okruženju, jako mi je bitan ambijent. Volim zato da to bude širi kadar, da se vidi sve što ga okružuje.

Kada bi se odlučio da uradiš crno belu seriju fotografija sa ulica Beograda, koju temu bi odabrao?

Мožda neke apstrakcije, razmazane, bih radio crno-belo. Al meni je uvek definitivno zanimljivija fotografija u boji, jer to daje dodatnu dimenziju. Upravo boja mi je i tehnički izazovnija, al volim kad mi neko zada zadatak da rešim, da razradjujem ideju koja mi možda nije omiljena.

Da li te Beogradjani gledaju očima boje duge il tuge?

Na mojim fotografijama deluje da su tužni i usamljeni.

Kom poznatom fotografu bi poverio da uradi razglednice Beograda?

Joel Mayerowitz

Da li je plava na uniformi beogradske policije, boja beskrajne slobode koju imaju u sprovodjenju svoje namere, zakona, pravde ?

Svaki posao je na neki svoj način specifičan, da li oni svoj posao obavljaju dobro , možda da, jer im nadredjeni baš to traži pa iz te vizure to je dobro, naredjeno im je da baš danas budu bahati, lome kosti nekome. A opet to rade jer su isfrustrirani zbog para, nezadovoljni malim platama. Slično će uraditi neki pekar, i neće napaviti baš najbolji burek al ipak ne utiče toliko extremno, tj njegovo zanimanje. Ipak su to sve ljudi koji rade po svom zadatku, najbolje što umeju. Možda je kritičnija sloboda onoga ko zadaje zadatak i izdaje naredjenje. Jednostavno živimo u korumpiranom sistemu, nevezano za profesiju, to možda nije opravdanje al jeste fakat.

Da li je bela na uniformi lekara čista koliko i njihova beskompromisna želja da pomognu bez obzira na pol, rasu, godine i bankovni račun pacijenta?

Ne treba ljude ni idealizovati ali ni osuditi, ni tako lako ni tako brzo. Ti isti ljudi bi u drugom sistemu, uredjenijem bili mozda “moralniji”, odgovorniji.

 

Rečenice, kratke deskripcije koje bi išle uz selekciju fotografija, ( jedna rečenica, jedna fotografija..Igore ovo su moje rečenice, Mitar je insistirao ako se stavljaju, da možda ne idu pored fotki, jer ne želi da izgleda da ih je on tako nazvao jer nije…Pa ili možda negde da idu odvojeno nezavisno, il da izbacimo…Ti kaži..Svejedno mi…Ja tti šaljem svu moju inspiraciju, i ovo za Vranjkovića, al možeš i to izbaciti…Stavi i složi kako misliš da je najbolje..)

Kalifornijsko sunce razigrava Hičkokove ptice.

One prelaze ulicu na žuto.

Pomešano crno i zlatno.

Dosta sena da se Beograd ne udavi.

Skica za plakat „Sve o mojoj majci“.

Pink Panter je beogradski Fantom.

Rock,n,roll meeting.

Underworld of booking.